کارشناس سیار خودرو نارمک
تشخيص رنگ کیان خودرو
بازار خودرو ایران طی یکی دوسال گذشته، همواره درگیر تورم شدید بوده است و در شرایط تورمی هم فروختن کالاها چندان سخت نیست، چرا که اغلب مشتریان با آگاهی از ضرر خرید دیرهنگام، دل به دریا زده و هر کالایی را برای حفظ سرمایه خود خریداری میکنند.
اما طی یکی دو ماه گذشته که روند بازار به سمت کاهش قیمت تغییر کرده است.
شاهد چرخش به سمت رکود سنگین در بازار هستیم، در چینن شرایطی مشتری دارای پول نقد، دست بالا را در بازار دارد و با صبر و حوصله سعی میکندکارشناس سیار خودرو نارمک
تا بهترین کالا را با کمترین قیمت ممکن خریداری نماید.
اینجاست که مسئله بدفروش بودن خودروها میتواند برای مالکین بسیار مشکلساز شود و در این مقاله نیز قصد داریم تا درست سراغ چنین خودروهایی برویم و چند نمونه از خودروهای بدفروش زیر ۳۰۰ میلیون در بازار را به شما معرفی کنیم.کارشناس رنگ خودرو
البته گفتنی است که در انتخاب خودروهای حاضر در این مقاله سعی شده تا به نمونههای موجود در بازار طی ۱۵ سال گذشته پرداخته شود و از همین رو از نام بردن خودروهای کلاسیک و کلاسیک مدرن که مشتریان خاص خود را دارند پرهیز کردهایم.
همچنین سعی شده تا خودروهای مورد انتخاب از انواعی باشند که در تیراژ بالا و تولید انبوه در بازار وجود دارند و طبیعتا برخی از خودروهای بسیار کم تیراژی که انگشت شمار به کشورمان راه یافتهاند، ذاتا خودروهای بدفروشی محسوب میشوند. کارشناس سیار خودرو نارمک
نیاز به معرفی در چنین مطلبی ندارند.
۱. هافی لوبو
در سال ۱۳۸۹ پس از توقف عرضه فولکس واگن گل توسط خودروسازان بم که در پی خروج برند فولکس واگن از بازار ایران رخ داده بود، مسئولین گروه صنعتی کرمان خودرو تصمیم گرفتند تا در یک اقدام بهیادماندنی به سراغ عرضه یک هاچبک عجیب و غریب از سرزمین چین بروند،
این خودرو مدل لوبو از گروه خودروسازی هافی نام داشت که طراحی غیر معمول خود را از یکی از محصولات گروه طراحی مشهور پنین فارینا به عاریت گرفته بود.کارشناس سیار خودرو نارمک
نصب دو چراع کوچک در بخش پایینی ستونهای جلو و محل اتصال ستون به بدنه، از جمله مشخصات خاص این خودرو است که در کمتر خودرو دیگری مشابه آن دیده میشود.کارشناس سیار خودرو نارمک
در داخل کابین نیز مجموعه نشانگرها در بخش مرکزی داشبورد قرار گرفتهاند و پشت فرمان هیچ اثری از عقربههای دورسنج و سرعت سنج دیده نمیشود.کارشناس سیار خودرو نارمک
این خودرو به یک موتور چهار سیلندر ۱ لیتری ۱۶ سوپاپ با قدرت ۶۵ اسب بخار مجهز است و قرار بود تا رقیبی برای مدل موفق و پرفروش MVM 110 باشد که در واقع نسخه چینی از دوو ماتیز محسوب میشد،کارشناس سیار خودرو نارمک
اما برخلاف تصور هافی لوبو بخاطر ظاهر خاص و قیمت بیشتر خود در مقایسه با MVM 110 به هیچ عنوان نتوانست در بازار داخلی موفق ظاهر شودکارشناس سیار خودرو نارمک
پس از گذشت تنها دو سال (پایان تولید در سال ۱۳۹۱) بدون معرفی هیچ خودرو جایگزینی از خط تولید کنار رفت.کارشناس رنگ خودرو
حالا نیز معدود مالکان این خودرو با مشکلاتی برای تامین قطعات یدکی این خودرو مواجهاند و طبیعتا فروش هافی لوبو نیز در بازار دست دوم به هیچ عنوان ساده نیست.کارشناس رنگ خودرو
۲. لیفان ۵۲۰ (سری اول)
لیفان ۵۲۰ در ایران به دو مدل قبل از فیسلیفت و بعد از فیسلیفت دستهبندی میشود که در این مورد خاص، منظور ما بیشتر مدل اولیه و قبل از فیسلیفت است که در شمار بسیاری کمی توسط گروه کرمانخودرو به بازار وارد شد و با انتقاد سنگین مشتریان مواجه شد،کارشناس سیار خودرو نارمک
عملکرد ضعیف ترمزها، سنگینی کلاچ و هماهنگ نبودن موتور و گیربکس از جمله مشکلاتی بودند که باعث شدند کرمانموتور به سرعت نسبت به ارائه نسخه فیسلیفت شده لیفان ۵۲۰ به بازار اقدام کندکارشناس سیار خودرو
تقریبا فاقد ضعفهای مدل اولیه بود، البته بازهم مشکلاتی مانند ورود زیاد صدای موتور به کابین یا نامشخص بودن شرایط ایمنی بدنه در تست تصادف، به قوت خود باقی ماند و حالا نیز نمونههای دست دوم این خودرو در بازار با مشکل تامین قطعات و عدم محبوبیت مواجهاند.کارشناس سیار خودرو
لیفانهای ۵۲۰ موجود در ایران همگی مدلهای قبل از ۹۲ هستند، چرا که در این سال، ۵۲۰ جای خود را به مدل جدیدتر ۶۲۰ داد، استفاده از موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۶ اسب بخار از دیگر مشخصه های این خودرو سدان سایز کامپکت است.کارشناس سیار خودرو
۳. رانا (سری اول)
نیمه دهه ۸۰ بود که ایران خودرو با معرفی محصول تازه خود به نام پژو ۲۰۶ آریان یا همان پژو ۲۰۶ صندوق دار از مالکیت پلتفرم این خودرو (نسخه صندوقدار از پژو ۲۰۶) و امکان صادرات آن سخن گفت
و چندی بعد نیز پروژه معرفی یک خودرو تازه برای جایگزینی با پیکان از دست رفته رسما استارت خورد.
هرچند در ابتدا قرار بود تا نسخههای بدون آپشن و ساده تندر ۹۰ نقش جایگزینی پیکان را ایفا کنند،
اما به سبب پیچیدگیهای مدیریتی و سختگیریهای رنو در داخلیسازی قطعات، در نهایت این پروژه جای خود را به معرفی یک نسخه ارزانسازی شده از ۲۰۶ صندوقدار داد که در نهایت رانا نام گرفت.کارشناس سیار خودرو
اما برخلاف تصورات اولیه و برنامهریزیها، رانا چندان هم خودرو ارزانقیمتی از آب در نیامد و با اختلافی چند میلیونی به رقیبی مستقیم برای پژو ۲۰۶ صندوقدار بدل شد، حال آنکه به سبب ارزانسازیهای انجام شده ،کیفیت قطعات بکار رفته در داخل کابین به وضوح کمتر از ۲۰۶ بود و به سبب حذف شدن عایقهای کابین نیز، صدای پیشرانه با وضوح بالایی به درون کابین راه مییافت.
همچنین داخلیسازی برخی از قطعات فنی و برقی نیز سبب شده بود تا میزان خرابی و نقصهای فنی سری نخست رانا از ۲۰۶ نیز بیشتر باشد و به همین سبب رانا رفته رفته به محصولی نه چندان موفق در سبد محصولات ایران خودرو بدل شد.کارشناس سیار خودرو
طی سالهای اخیر نیز ایران خودرو تلاش کرده تا با بهبود کیفیت، ذهنیت خریداران را نسبت به این محصول تغییر دهد، اما آب رفته به جوی باز نمیگردد و برخلاف سایر خودروهای تولید داخل، رانا در بازار دست دوم، در میان خودروهای بدفروش قرار میگیرد.
تشخيص رنگ خودرو
۴. بسترن بی ۵۰ (سری اول)
همزمان با دور قبلی تحریمها بود که گروه خودروسازی بهمن در پی خروج مزدا از بازار ایران، تصمیم گرفت تا به خودروسازان چینی روی خوش نشان دهد و از میان تمام این خودروسازان نیز، بسترن به سبب سابقه همکاری با مزدا برای حضور در بازار ایران انتخاب شد،
اما نخستین میوه این همکاری، چیزی نبود جز بسترن B50 که به شکل همزمان از پلتفرم خودروهای مزدا و موتور ساخت فولکس واگن نیرو میگرفت و چندان محصول هماهنگی از آب در نیامده بود.
این مساله در کنار عرضه بسیار کمشمار این خودرو در بازار و ناشناخته بودن آن، باعث شد تا بسترن بی ۵۰ به محصولی ناموفق و کمفروش در بازار ایران مبدل شود.
البته بهمنخودرو به سرعت نسخه فیسلیفت همین خودرو را با طراحی اصلاح شده (به خصوص در نمای جلو) و با استفاده از موتور ۱.۸ لیتری مزدا روانه بازار کرد که به سبب تبلیغات گسترده و هماهنگی بهتر، توانست سهم مناسبی را از بازار تصاحب کند.
اما در عوض نسخههای سری اول با موتور ۱.۶ لیتری این روزها در زمره خودروهای کملوازم و بدفروش بازار دستهبندی میشوند.کارشناس سیار خودرو نارمک
۵. امجی ۵۵۰
در میان خودروهای وارداتی به کشورمان نیز نمونههای بد فروش بسیاری وجود دارند که عمدتا به خودروهای کمتیراژی مربوط میشوند.
که با کمبود قطعات و لوازمیدکی مواجهاند، اما از میان تمام این خودروها، قطعا امجی ۵۵۰ یکی از جذابترینهاست.
که به سبب بدنه نسبتا بزرگ، گیربکس اتوماتیک، آپشنهایرفاهی و موتور توربو پر قدرتش، در نگاه اول خودروی جذابی به نظر میرسد.
اما باز هم به دلیل تیراژ کم عرضه و جایگزین شدن با امجی ۶ در سالهای بعدی، نمیتواند در بازار دست دوم سربلند کند!کارشناس سیار خودرو نارمک
نکته مهم در خصوص خودروهای توربو اینکه، پیشرانه این خودروها به سبب حساسیت به کیفیت بنزین و روغن، بیشتر از موتورهای فاقد توربو در معرض آسیب دیدگی قرار دارد و همین مساله باعث میشود
تا خرید یک خودرو دستدوم کمتیراژ چینی با موتور توربو، با ریسک زیادی همراه باشد، در واقع اغلب مشتریانی که حاضر به پذیرش چنین ریسکی هستند، ترجیح میدهندکارشناس سیار خودرو نارمک
تا مدلهای جدیدتر امجی ۶ را برگزینند و به همین سبب کمتر کسی به سراغ مدل قدیمیتر امجی ۵۵۰ میرود. از این رو باید گفت که امجی ۵۵۰ نیز توانسته تا در لیست بدفروشترین خودروهای بازار با قیمت کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان جای بگیرد.کارشناس سیار خودرو نارمک
۶. جک J3
در سال ۱۳۹۱ بود که جک J3 به عنوان جایگزین فولکس واگن گل روانه بازار شد، خودرویی که قرار بود نقش محصول جمعوجور و درونشهری گروه کرمانخودرو را بازی کند.
اما این خودرو علیرغم عرضه در دو نسخه سدان و هاچبک، تنها پس از دو سال مونتاژ با تیراژی بسیار اندک از خط تولید کنار رفت.
از همین رو نیز هماکنون شمار اندک باقیمانده این خودرو در خیابانها، در زمره خودروهای دستدوم بسیار بدفروش جای میگیرند.کارشناس سیار خودرو نارمک
به خصوص مدل سدان آن که حتی نسبت به مدل هاچبک J3 خودرو کم تیراژتری به شمار میآید و آنقدر در بازار ناشناخته است که بسیاری از فعالین بازار، اساسا از وجود چنین خودرویی خبر ندارند و با دیدن آن متعجب میشوند.کارشناس سیار خودرو نارمک
گفتنیاست که جک J3 با موتور ۱.۳ لیتری طراحی شده توسط میتسوبیشی و قدرت ۹۳ اسب بخار، حداقل روی کاغذ باید بتواند برای خودرویی نظیر MVM 315 خط ونشان بکشد،کارشناس سیار خودرو نارمک
اما در عمل شتاب پایین، کیفیت سواری نامناسب، استفاده از پلاستیک خشک در جایجای کابین، از جمله مواردیست که باعث دلسردی مشتریان جک J3 میشود.کارشناس سیار خودرو نارمک