تشخيص رنگ کیان خودرو
کارشناسی رسمی خودرو نارمک
ابزارهای تشخیص رنگ خودرو و نحوه عملکرد آنها
کارشناس رسمی خودرو
شاید برایتان سوال شده باشد کارشناسان با استفاده از چه ابزار آلاتی رنگ شدگی را تشخیص می دهند؟
شاید در محل هایی که خرید فروش خودرو انجام می شود دیده باشید که دلالانی که برای خرید خودرو حاضر می شوند،با استفاده از یک آهنربا با شکلی شبیه خودکار شروع به بررسی دور تا دور خودرو می کنند، برایتان سوال شده باشد که چطور با استفاده از آهنربا تشخیص رنگ شدگی می دهند؟کارشناس رسمی خودرو نارمک
بطور عمده از دو وسیله برای تشخیص رنگ خودرو استفاده می شود.
- یکی دستگاه های مکانیکی مغناطیسی
- دیگری دستگاه های تست دیجیتال یا دستگاه های ضخامت سنج بدنه خودرو
کارکرد دستگاه مغناطیسی رنگ خودرو
دستگاه مغناطیسی تقریبا بشکل یک قلم می باشد که روی آن مدرج شده به یک سری اعداد است.
روش استفاده آن نیز بدین صورت می باشد که نوک دستگاه را در قسمتی از بدنه که مطمئنیم رنگ نشده می گذاریم، با توجه به آهنی بودن بدنه و نیروی مغناطیسی بین دستگاه بدنه، جاذبه ای میان بدنه و نوک قلم ایجاد می شود.
دستگاه را از سمت بدنه به سمت بیرون میکشیم نوک دستگاه که متصل به فنر داخلی دستگاه است شروع بکش آمدن می کند.کارشناس رسمی خودرو نارمک
این عدد ها بصورت معکوس روی قلم نوشته شده اند یعنی هنگامی که قلم را از بدنه دور می کنیم، هرچه ضخامت رنگ روی بدنه کمتر باشد نیروی مغناطیسی بیشتری بین قلم، بدنه برقرار است در نتیجه فنر دستگاه به میزان بیشتری کش آمده و درجه ی روی قلم عدد کوچکتری را نشان می دهد، بدین ترتیب هرچه ضخامت رنگ بیشتر باشد قلم مغناطیسی عدد بیشتری نشان می دهد.کارشناس رسمی خودرو نارمک
کارکرد دستگاه تست رنگ دیجیتال
نحوه عملکرد دستگاه های تست رنگ دیجیتال نیز بدین صورت است که سنسور دستگاه را روی بدنه خودرو می گذاریم، سپس نمایشگر دستگاه عددی بر حسب میکرون یا میلیمتر نشان می دهد که بیانگر ضخامت بدنه است.
با مقایسه ضخامت قسمت های مختلف بدنه متوجه اینکه چه قسمت هایی رنگ شده چه قسمت هایی رنگ نشده است می شویم.کارشناس رسمی خودرو نارمک
نکات کلیدی در مورد این ابزار
- از مزایای دستگاه های دیجیتال نسبت به دستگاه های مغناطیسی می توان به دقت بالاتر دستگاه های دیجیتال برای کارشناسی رنگ خودرو اشاره کرد.
- همچنین از دستگاه های مغناطیسی فقط روی خودروهایی که بدنه آهنی دارند می توان استفاده کرد اما دستگاه های دیجیتال روی خودروهایی با هر جنس بدنه ای اعم از آلومینیومی و فایبرگلاسی و غیره کاربرد دارد.
- لازم بذکر است که حتی با وجود این ابزار ها، اصلی ترین ابزار برای تشخیص رنگ شدگی خودرو مهارت و تجربه کارشناس است.
- زیرا بدلیل مهارت و توانایی بالای بعضی صافکار ها، تشخیص رنگ شدگی بدنه حتی با استفاده این ابزارها نیز کاری سخت گاهی غیر ممکن است!
- در این صورت تنها کارشناسانی با تجربه و مهارت بالا می توانند تشخیص درستی از وضعیت رنگ شدگی خودرو داشته باشند.کارشناس رسمی خودرو
انواع کارشناسی رنگ خودرو و اهمیت هر کدام
تا اینجا در مورد بحث تشخیص رنگ شدگی خودرو و نحوه تشخیص آن صحبت کردیم.
حال می خواهیم انواع رنگ شدگی ها در قسمت های مختلف بدنه و اینکه هرکدام چقدر اهمیت دارند صحبت کنیم.
مهمترین بخش بدنه خودرو شاسی، ستون ها سقف خودرو است که وجود آسیب در این بخش ها معمولا به نشانه تصادف شدید خودرو می باشد.
همچنین وجود آسیب در این بخش ها بیشترین تاثیر نسبت بدیگر بخش های بدنه را دارد.
هرگونه آسیب در این بخش ها معمولا با افت قیمت محسوسی در قیمت خودرو همراه خواهد بود.
لذا هنگام خرید خودرو باید به سالم بودن و یا داشتن اطلاعات درستی از این قسمت ها دقت فراوانی شود.
وجود آسیب در سقف خودرو معمولا به این معنی است که یا خودرو چپ کرده است یا چنان تصادف شدیدی داشته است، باعث موج برداشتن سقف خودرو شده است. وجود نشانه های ضربه خوردگی در شاسی خودرو نیز به معنای تصادف و ضربه خوردگی شدید در خودرو است.
همچنین در خودرو های آفرودی یا خودروهایی که در مناطق مرطوب تردد می کنند احتمال وجود پوسیدگی در شاسی خودرو وجود دارد که قطعا از مقاومت شاسی کم کرده و آسیبی جدی محسوب می شود. آسیب دیدگی ستون ها نیز معمولا به معنی تصادف شدید در خودرو است.
تشخیص آسیب دیدگی این قسمت ها معمولا از عهده فرد عادی خارج است و نیاز به تشخیص کارشناسان با تجربه دارد.کارشناس رسمی خودرو
کارشناسی قطعات بیرونی خودرو ; گلگیر ها، درب های کناری، درب صندوق عقب و کاپوت
از آنجایی که قسمت های بیرونی خودرو مانند درب ها و گلگیر ها بیشتر از قسمت هایی که پیش تر به آنها اشاره شد در معرض دید هستند، فروشندگان خودرو در مورد اصلاح آسیب دیدگی آنها وسوای بیشتری به خرج می دهند.
حال با توجه به مهارت صافکاری که مسئولیت صافکاری و یا نقاشی قسمت آسیب دیده را بر عهده گرفته، می تواند تشخیص رنگ شدگی این قسمت ها را سخت تر کند.
چه بسا صافکار هایی هستند که طوری بدنه را صاف میکنند که وقتی شما به عنوان یک فرد عادی بدنه صافکاری نقاشی شده را با یک بدنه خودرو سالم مقایسه می کنید، اصلا متوجه رنگ شدگی قطعه مذبور نشوید این جا نیز فقط تجربه یک کارشناس خبره می تواند گره گشای کار باشد!کارشناس رسمی خودرو نارمک
کارشناسی و تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو
بعضی اوقات تصادف خودرو به قدری جدی است که قسمت آسیب دیده یا قابل صافکاری نقاشی نیست یا صافکاری کردن آن به صرفه نیست، در این مواقع مالک خودرو قطعه آسیب دیده را کلا تعویض می کند و قطعه ای نو خریداری کرده به نقاش می دهد تا رنگ شده و به جای قطعه آسیب دیده نصب شود.
حال بعضی از مالکان خودرو به جای خرید قطعه خام و رنگ کردن آن، اقدام به خرید قطعه دست دوم می کنند.
یعنی قطعه ای مثل درب را از اصطلاحا استوک فروشان خریداری می کند که در واقع رنگ کارخانه ای دارد و نقاشی نشده است.
تشخیص تعویضی بودن چنین قطعه ای فقط و فقط نیاز به تجربه کارشناسی ماهر دارد که از نشانه هایی مثل جای پیچ ها و علائم بسیار دیگر متوجه تعویضی بودن قطعه شود.