تشخيص رنگ کیان خودرو
کارشناسی خودرو تهرانپارس
مجهزترین مرکز کارشناسی خودرو شرق تهران
دارای چندین شعبه مجهز به جک بالابر و اتاق نور ایزوله
تشخیص رنگ خودرو با بروز ترین تجهیزات کارشناسی خودرو توسط کادری مجرب و متخصص
تست تخصصی گيربكس اتومات
تشخيص کارکرد واقعی خودرو
تست و بررسی فنی و بدنه خودرو
ارائه گزارش رسمی با ضمانتنامه
تنظیم قولنامه رسمی مورد تایید ادارات دولتی و بانکها
انجام خدمات واکس وپولیش و سرامیک بدنه خودرو با نازلترین قیمت و بالاترین کیفیت با ضمانتنامه 💯
اموزش تضمینی کارشناسی خودرو
با صرف هزینه اندک خرید خودروی خودتان را بیمه کنید
کارشناسی خودرو تهرانپارس
دور موتور چیست و چرا اهمیت دارد؟
همانطور که می دانید؛ قلب تپنده و عامل محرک یک خودرو، موتور آن خودرو می باشد.
اما اینجا یک سوال وجود دارد دور موتور چیست و چه اهمیتی دارد؟
برای حرکت خودروها، دور موتور باید چقدر باشد؟
یا اینکه دور موتور نرمال چقدر است؟
دور موتور اسپرت چه تفاوتی با دور موتور خودروهای دیگر دارد؟
این ها رایج ترین سوالات در مورد دور موتور می باشد.
قرار است در این پست به طور کامل به آن ها پرداخته شود.
پس جایی نروید و برای بالاتر رفتن اطلاعات فنی خود در حوزه خودرو در ادامه همراه ما باشید.کارشناسی خودرو تهرانپارس
Rpm موتور چیست؟
آر پی ام موتور، یا همان دور موتور، یکی از مهم ترین ملاک های اندازه گیری عملکرد موتور خودرو به شمار می آید.
Rpm نشان دهنده چرخش موتور در هر دقیقه می باشد.
واضح است که هر چه دور موتور در دقیقه بیشتر باشد؛ سرعت آن بیشتر است.کارشناسی خودرو تهرانپارس
یعنی rpm موتور رابطه ی مستقیمی با سرعت و قدرت خودرو دارد.
پس هر چه شما پدال گاز را بیشتر فشار دهید، تعداد دور موتور بیشتر می شود و سرعت بالا می رود. کارشناسی خودرو تهرانپارس
همینطور در صورتی که پا را از روی پدال گاز بردارید؛ تعداد دور موتور کاهش پیدا می کند و سرعت پایین می آید.
اما لزوماً یک موتور، حداکثر توان خود را در بالاترین دور در دقیقه تولید نمی کند.
تا به اینجا فهمیدید Rpm یا همان دور موتور چیست، اما دلیل اهمیت این موضوع را باید مورد ارزیابی قرار دهیم.کارشناسی خودرو تهرانپارس
چرا اندازه گیری تعداد دور موتور خودرو اهمیت دارد؟
میزان تعداد دور موتور در دقیقه می تواند اطلاعاتی زیادی را به صاحب خودرو بدهد.
همانطور که در بالا گفتیم اولین فاکتوری که با تعداد دور موتور مشخص می شود؛ سرعت ماشین شما می باشد.
چرا که هر موتور دارای میدان قدرتی می باشد. که گشتاور را بر اساس چرخش میل لنگ تولید می کند.
این بدان معنی است که، هرچه تعداد دور موتور ماشین بیشتر باشد، قدرت بیشتری در محدوده سرعتی تعریف شده، تولید می شود.
پس افرادی که علاقه زیادی بسرعت و قدرت دارند و بقول معروف ماشین باز هستند باید به سراغ خودروهایی با دور موتور بیشتری بروند.
بطور مثال دور موتور ماشین اسپرت، از دور موتور ماشین های مسافرتی بالاتر می باشد. چرا که مهم ترین فاکتور در ماشین های اسپرت، سرعت آن می باشد.
از آنجا که سرعت با دور موتور رابطه مستقیمی دارد؛ پس میزان rpm به شدت اهمیت پیدا می کند.کارشناسی خودرو تهران
از طرفی هم هستند افرادی که سرعت بالا بکارشان نمی آید به دنبال اتومبیل هایی با دور موتور پایین هستند.
ماشین هایی که بیشترین گشتاور و اسب بخار را در تعداد دور موتور پایین تولید می کنند.
بطور مثال موتورهای دیزل یا موتورهای بزرگ V8 در اتومبیل های مسافری!کارشناسی خودرو تهرانپارس
رابطه سوخت و دور موتور چیست؟
یکی دیگر از مواردی که با دانستن تعداد دور موتور، مشخص می شود؛ میزان مصرف سوخت ماشین می باشد.
در صورتی که مصرف سوخت برایتان اهمیت دارد؛ می بایست از تعداد دور موتور ماشین خود آگاهی داشته باشید.
چرا که هرچه تعداد دور موتور یا همان RPM کمتر باشد، یعنی به نیروی کمتری برای چرخش نیاز دارد و سرعت پایین است و تبع آن مصرف سوخت کمتری را تجربه خواهید کرد.کارشناسی خودرو
نقش سنسور دور موتور ماشین
یکی از مهم ترین قطعاتی که بر روی خودرو نصب می شود؛ سنسور دور موتور Engine Speed Sensor یا سنسور میل لنگ در خودروهای انژکتوری می باشد.
وظیفه اصلی این سنسور این است که وضعیت دور موتور را پایش کند و آن را به کامپیوتر خودرو (ECU) گزارش دهد.
البته پردازش این اطلاعات تنها به تنظیم دور موتور ختم نمی شود.
بلکه با این سنسور، زمان دقیق جرقه زنی به انژکتورها اعلام می شود. تا در نهایت احتراق سوخت به درستی انجام شود گیرد.
این سنسور از آن جهت نقش مهمی ایفا می کند که هر گونه مشکلی در دور موتور ایجاد شود؛ اطلاعات را به کامپیوتر خودرو ارسال می کند. و راننده را متوجه ایجاد اختلال در دور موتور می کند.کارشناسی خودرو
وظایف سنسور دور موتور چیست؟
طبق نوشته ی بالا، تا اینجا متوجه شدیم که با سنسور دور موتور چیست و چگونه عمل می کند.
سنسور دور موتور در واقع هرگونه اختلالی که در میزان چرخش میل لنگ ها رخ دهد؛ راننده از آن آگاه می شود.
دیگر وظایف این سنسور، تنظیم دور موتور آرام، تشخیص میزان دور موتور و اعلام آن به دور سنج و اعلام حرکت فلایویل به کامپیوتر و همچنین تنظیم زمان جرقه زنی می باشد.
عیب یابی سنسور دور موتور
در صورتی که سنسور دور موتور خودرو شما دچار مشکل شده باشد؛ ماشین به هیچ وجه روشن نخواهد شد.
در صورتی که در حال رانندگی مشکلی برای سنسور دور موتور رخ دهد؛ ماشین به سرعت خاموش می شود.
این قطعه به دلیل وظایف مهمی که دارد باید به صورت دوره ای چک شود.
گاهی اوقات خرابی سنسور دور موتور، به خاطر کثیفی و تجمیع براده در اطراف موتور ایجاد می شود.
که می توان این مشکل را به راحتی برطرف کرد. اما در صورتی که خرابی سنسور دور موتور از جای دیگری نشات می گیرد؛ پس باید سریعا از یک تعمیرکار حرفه ای کمک گرفته شود.کارشناسی خودرو
نشانه های خرابی سنسور دور موتور
- نمایش نادرست دور موتور
- عدم کارکرد درست دور سنج
- خاموش شدن ماشین به طور ناگهانی
- ایجاد کات آف قبل از بالا بردن دور ماشین
- روشن نشدن خودرو هنگام استارت زدن
- قطع شدن پمپ بنزین در زمان استارت خودرو
این ها از نشانه های خرابی سنسور دور موتور است که در صورت رویت باید در اولین فرصت به سراغ یک کارشناس خودرو با تجربه بروید تا همه چیز را بررسی کند.
در صورتی که به دنبال کارشناسی خودرو می باشید که مشکلات اتومبیل خود را برطرف نمایید. کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.
ما همیشه بهترین ها را برای شما در نظر گرفته ایم.
علت کم و زیاد شدن آرام دور موتور
یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای رانندگان رخ می دهد؛ کم و زیاد شدن دور موتور می باشد.کارشناسی خودرو تهران پارس
که علتش در موتورهای مختلف فرق دارد. به طور مثال علت نوسان دور موتور در موتورهای دیزلی، وجود آب در سوخت گازوئیل یا خرابی پمپ اصلی فشار بالا می باشد.
یا علت نوسان دور موتور در موتور سیکلت ها ناشی از نوسان تزریق سوخت می باشد. در خودروهای سواری دلایل زیادی باعث ایجاد نوسان در دور موتور می شود که در ادامه به اصلی ترین دلایل آن اشاره شده است:
- خرابی سنسور مپ
- خرابی سنسور اکسیژن
- خرابی پتانسیومتر پدال گاز
- آلودگی سنسور دور موتور
- خرابی سنسور کیلومتر سنج
- خرابی سنسور های دریچه گاز
- خرابی موتور دریچه گاز یا دریچه ورودی هوا
خرابی یا کثیفی دریچه گاز و استپر، خرابی یا کثیفی شمع موتور، کثیفی انژکتور و کاربراتور بنزین و … در اثر آلودگی (روغن، خاک، گرد و غبار، دود، بخار روغن، براده فلزات) از دیگر دلایل نوسان دور موتور می باشد.
که ممکن است اطلاعات صحیحی به ECU ارسال نشود. تا به اینجا فهمیدید که دور موتور چیست و چرا تا این میزان اهمیت دارد.
در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع فنی بیشتر آشنا شوید.کارشناسی خودرو تهران
کارشناسی خودرو تهرانپارس
دور پایه موتور یا همان دور آرام موتور زمانی معنا پیدا می کند که ماشین روشن شود بدون آنکه بر روی پدال گاز فشاری وارد شود.
دور موتور نرمال در این زمان حدود ۹۰۰ دور بر دقیقه شروع به کار می کند.کارشناسی خودرو تهران پارس
دقت داشته باشید که در صورتی که دور موتور در حالت در این حالت از دور محاسبه شده پایینتر باشد، لرزشهای شدیدی در موتور ایجاد می شود که آزار دهنده و آسیب زننده می باشد.
در صورتی که هم دور موتور بالاتر از عدد مشخص شده محاسبه شده باشد، باید فکری به حالش کرد. در غیر این صورت مصرف سوخت شما به شدت بالا می رود.کارشناسی خودرو تهران
تعداد دور موتور نرمال در حالت درجا
در خودروهای امروزی برای کاهش میزان ایجاد آلایندگی و کاهش مصرف سوخت خودرو و … دور موتور درجا خودروها را تا حد ممکن پایین در نظر میگیرند.
معمولا بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ دور بر دقیقه می باشد.
اما زمانی پیش می آید که به دلیل پایین بودن دور موتور و به علت خرابی قطعات اطراف موتور لرزش های شدیدی در حالت درجا بودن خودرو، ایجاد می شود؛ که برای رفع آن در این خودرو ها دور موتور را بالا می برند.
به طور مثال تغییر دور موتور درجا برای تمامی خودروهای داری ایسیو زیمنس نظیر پراید، تیبا، پژو ۴۰۵، پارس، پژو ۲۰۶ TU3، پژو ۲۰۶ TU5، سمند LX، سمند EF7 و … امکان پذیر می باشد.کارشناسی خودرو تهرانپارس